Friday, January 24, 2014

dan cukuplah mati sebagai peringatan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Bertemu lagi pada hari Jumaat yang penuh barakah kali ni...


20 Januari 2014 - pemergian ibu kepada sahabat baik saya, Kak Ziizah ke rahmatullah...innalillahi wa inna ilaihi rajiuunn...sedih memang terasa...arwah seorang yang sangat baik...masa saya di bangku universiti dulu ada juga beberapa kali saya dan kawan2 ikut kak zizah balik ke Kelantan..arwah kami panggil Mek..kalo kami ke Kelantan Mek akan sediakan makanan sarapan dan tengah hari yang sedap dan segar2 untuk kami...walaupun cuma beberapa kali saya pernah bertemu Mek, tp Kak Zizah selalu bercerita pasal Mek. Kak Zizah seorang anak yatim...ayahnya meninggal sejak dari dia baru nak kenal dunia kerana kemalangan.. sejak tu Mek yang membesarkan Kak Zizah sehingga sekarang...pernah Kak Zizah mengeluh...dia susah hati terpaksa bekerja di JB, jauh dari Mek di Kelantan...kalo nak balik mmg ambik masa yang lama...walaupun Kak Zizah masih ada abang2 dan kakak2 untuk jaga Mek, tp sebagai anak bongsu yang masih bujang sudah tentu Kak Zizah yang paling rapat dengan Mek..

Sungguh, kalau saya juga berada di tempat dia memang akan sangat terasa kehilangan seorang ibu yang susah payah membesarkan kita. Jam 5.30 pagi 20 Januari tu, Kak Zizah watsapp saya dan sarah memberitahu Mek dah x ada...saya mulanya tidak sedar message tu masuk, hinggalah Sarah miscall saya untuk kejut dari tidur...baca mesej tu antara sedar dgn tidak, antara percaya atau tidak...rasa macam tgh bermimpi...usai Solat Subuh baru lah saya rasa betul2 sedar...terus saya hubungi Kak Zizah kira2 jam 6.30 pg..Kak Zizah memang x terkata apa2..hanya tangisan dia yang saya dengar...dia tengah tunggu flight dari JB nak balik ke Kelantan..Flight dijangka pukul 8 pg tu...

Sedih sangat...Kak Zizah yang sy kenal sanggup buat apa saja demi ibunya...rumah ibunya di Kelantan dah terlalu lama uzur...sejak mula bekerja Kak Zizah sanggup ambil personal loan RM 100,000 untuk bina rumah baru untuk Mek...walaupun hidup di JB memeritkan dengan kos sara hidup yang tinggi, Kak Zizah sanggup kerja lebih dengan locum di klinik2 lain untuk cari duit demi loan tu...rumah tu baru siap separuh...bumbung baru naik...tp hajat untuk Mek duduk di rumah baru x kesampaian...Perginya dia untuk bertemu kekasih abadi...

Kak Zizah yang saya kenal memang jiwa kental...dulu masa kami duk di JB sama2, pernah hampir seminggu saya dan Sarah x jumpa Kak Zizah walaupun serumah...sebab keluarnya dia di awal pagi nak ke kerja, baliknya dia lewat malam lepas habes locum, semata2 nak cari duit untuk buat rumah baru...Sedih sangat bila terkenang smua tu...tp manusia hanya merancang, Allah juga yang menentukan...Semoga Allah dan mek redha dengan pengorbanan Kak Zizah, dan semoga Allah sediakan 'rumah' yang lebih selesa untuk Mek di sana...

Menurut Kak Zizah, Mek xda sakit apa2..malam sebelumnya Mek masih boleh solat Isyak berjemaah di masjid, balik ke rumah selepas makan malam Mek terus tido...kira2 jam 3.30pagi Mek bangun, mengadu pada abg Kak Zizah yang dia sakit dada...selepas di urut2, Mek ke tandas dan selepas balik dari tandas dia rasa sesak nafas...Mek meninggal dalam keadaan duduk..sungguh Allah permudahkan pemergian Mek...Semoga itu khusnol khatimah untuk Mek.. al-Fatihah untuk arwah..

xdapat saya bayangkan kalau saya yang berada di tempat Kak Zizah...sepanjang 7 tahun saya kenal Kak Zizah, dia adalah orang yang paling banyak Allah uji... tetapi Kak Zizah macam biasa, walau seteruk mana dia di uji, dia redha dan masih boleh tersenyum... that is her. very strong girl. Semoga Allah beri dia kekuatan untuk dugaan kali ni.

dan cukuplah mati itu sebagai peringatan...ajal maut jodoh pertemuan hanya Allah yang tahu...Subhanallah...kta yang masih hidup ni entah macam mana neraca timbangan amal kita? adakah cukup amal ibadat kita...entah esok atau lusa Allah panggil menghadapnya...Astaghfirullah...rasa terlalu banyak dosa2 lalu masih tersisa...takut rasa...huhu..semoga Allah masih beri kesempatan untuk kita semua bertaubat sebelum pergi menghadapNya..Aminn

buat mak dan ayah, terima kasih sebab besarkan adik sampai adik boleh jadi adik yang sekarang...Semoga Allah beri kesempatan untuk adik dapat berbakti untuk mak dan ayah dan bahagiakan mak dan ayah macam mana mak dan ayah bahagiakan adik masa kecik2 dlu...amiin...

wassalam...till we meet again..

0 comments: